1195 keer bekeken

Origineel werk Jeroen Bosch naar Brabant

• vrijdag 16 maart 2012 @ 17:06
    reactie op (#3) sjou-ko
    In de Hinthamerstraat is nu het JBAC . Gevestigt daarin vind je allerlij reproducties van de schilderijen. Voor het gebouw staat een fontijn die is geinspireerd op de fontijn die op het schilderij de tuin der lusten staat !
    Ik heb er nog aan meegewerkt.
    http://www.jheronimusbosch-artcenter.nl/
  • vrijdag 16 maart 2012 @ 16:43

Ik wist dat binnenkort het 500jarig jubileum gevierd zou worden, maar dacht dat het eerder was... helaas nog 4 jaar wachten.
    Het wordt wel een groots gebeuren in Den Bosch. De voorbereidingen zijn al in volle gang.
    Jaren geleden heb ik een grote tentoonstelling van Jeroen Bosch gezien.. ergens in de Hinthammerstraat, dus niet in het NoordBrabants museum. Er waren toen driedimensionale uitbeeldingen van schilderijen. Heel indrukwekkend.
    Ik weet alleen niet meer wanneer dat was.... ergens in de zestiger jaren. Jeroen Bosch reprodukties waren toen razend populair.

In het leven verliezen we nooit vrienden...
    we leren alleen wie de echte zijn! handtekeningafbeelding
  • zondag 11 maart 2012 @ 18:54
    reactie op (#1) Susan-

Dat zal vast veel bezoekers trekken.

• vrijdag 09 maart 2012 @ 10:14

Laatst gewijzigd: vrijdag 9 maart 2012 - 10:11 | Auteur: Willem Jan Joachems

'S-HERTOGENBOSCH - Er komt een origineel schilderij van Jeroen Bosch vanuit New York naar Den Bosch. Het gaat om De 'Aanbidding der Koningen'. Nu hangt het nog in New York maar in 2016 wordt het kostbare doek tentoongesteld in Den Bosch.

Het is dan 500 jaar geleden dat de beroemde schilder overleed.

Alle dertig schilderijen
    Directeur Charles de Mooij van het Noordbrabants museum is er in geslaagd om het schilderij tijdelijk in bruikleen te krijgen. Hij wil het liefst alle ongeveer dertig werken van Jeroen Bosch laten zien. "We streven toch naar het maximale aantal want hij behoort tot de top van de internationale kunst."

Hij heeft inmiddels alle musea bezocht waar werk hangt van de schilder, zoals Madrid, Venetië, Lissabon en New York.

Vijftiende-eeuws
    Het is in 2016 bijna vijftig jaar geleden dat er voor het laatst origineel werk van Jeroen Bosch te zien was in onze provincie. 'Aanbidding der Koningen' is gemaakt tussen 1491 en 1498. Het is een drieluik met centraal de Heilige Maagd Maria die bezoek krijgt van de drie koningen.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1708731003/Origineel+werk+Jeroen+Bosch+naar+Brabant+.aspx